BÜLTEN YAZILARI — 08 Temmuz 2012 at 12:25

İdiopatik Trombositopenik Purpura

by

Olgu: 28 yaşındaki kadın pilot, 1. Sınıf tıbbi sertifika başvurusunda, diş fırçalama sonrası dişeti kanamaları ve bir önceki gün başlayan peteşiyal kanamaları olduğunu söylüyordu. Bir hafta öncesinde nezle benzeri semptomlar yaşamıştı. Fiziksel muayenesinde, alt ekstremitelerinde peteşiyal döküntüler ve sağ elinin ön kısmında ekimoz olduğu, lenfadenopati ya da splenomegalinin bulunmadığı belirlendi. Oral mukozada aktif bir kanaması yoktu. Labarotuvar sonuçları, 30.000 x109/L düşük trombosit sayımı açısından önem teşkil ediyordu. Son menstruasyon döneminde menoraji ve halsizlik önemli boyuttaydı. Kan hastalığı öyküsü olan bir aileden gelmediğini ve herhangi bir ilaç da kullanmadığını belirtti.

Havacılık Tıbbı ile İlişkisi: İdiopatik trombositopenik purpuranın (ITP) havacılıkla ilgili en önemli olumsuz etkilerinden biri, nadir olmasına rağmen, düşük trombosit seviyesine sahip hastalarda meydana gelebilecek olan muhtemel intrakraniyal kanama sonucu ani inkapasitasyondur. Bu risk 60 yaş üstü ve trombosit seviyesi 10×109/L’den az olan hastalarda çok yüksektir.

Sonuç: Hasta kısa süreli yüksek doz stereoid ile ayakta tedavi  edildi ve tedaviye olumlu yanıt verdi. İyileştikten sonra tekrar tıbbi sertifika için başvurdu. ITP’sı göz önüne alınarak  doktorundan FAA’ya tıbbi geçmişinin iletilmesi tavsiye edildi. 12 ay süreli özel 3. Sınıf tıbbi sertifika verildi. Sertifikanın yenilenmesi için doktorundan mevcut sağlık durumunu belirtir rapor, CBC ve trombosit sayımı yaptırması şartı konuldu. Trombosit seviyesi 40.000′in altında olduğunda uçmaması, sağlığıyla ilgili herhangi bir değişiklik olduğunda bunu FAA’ya bildirmesi tavsiye edildi.

Kaynak: Alan John S. Delos Santos. Adult idiopathic thrombocytopenic purpura. Federal Air Surgeon’s Medical Bulletin. Vol. 47 No.2, 2009

Çeviri: Dr. Bilal Ermerak. İç Hast.Uzm. Uçuş Dr. İstanbul

Yorumlar